Mijn eerste oceanen reis - Reisverslag uit Wapse, Nederland van watergeuschris - WaarBenJij.nu Mijn eerste oceanen reis - Reisverslag uit Wapse, Nederland van watergeuschris - WaarBenJij.nu

Mijn eerste oceanen reis

Door: chris

08 Juni 2017 | Nederland, Wapse

zondag 4 juni 2017.
Om 5 uur opgestaan, want ik wil graag zien als we bij de Dominicaanse Republiek aankomen. De kapitein had gezegd dat we om 7 uur in de haven zouden zijn. In de stuurhut aangekomen vertelden ze dat er geen plaats in de haven was voor 11 uur, dus de snelheid van het schip is teruggebracht naar 9km p/u. en het kan nog wel wat later worden.
Het is ’s ochtends al vroeg warm buiten, dus dat belooft wat voor de rest van de dag! Gelukkig hebben we tijdens het varen altijd een lekker windje om ons heen. Maar nu liggen we stil, te wachten.
We hebben de hele dag op zee voor de haven liggen dobberen. Om 19 uur komt de loods aan boord en varen we de haven in. Alleen ligt er nog een boot en kan ons schip, wat zo groot is dat het de hele kade in beslag neemt, niet in zijn geheel aan de kade liggen. Het achterste gedeelte van het schip is ver buiten het bereik van de kranen, dus moet eerst het andere schip weg zijn.
Dat gebeurt, maar dan blijkt er weer een nog kleiner schip tussen te moeten. Dan schuiven we weer iets naar voren, maar niet genoeg. Het is inmiddels zondagavond 21.30 uur. Volgens de planning hadden we al weg moeten zijn, maar ik hoorde van de bemanning dat ze hier al eens eerder 2 dagen hebben gelegen i.p.v. 1. Als dit zo door gaat duurt mijn hele reis iets langer.
De kapitein geeft nog even instructie voor we gaan slapen. Alle buitendeuren zijn op slot, zolang we in de haven zijn mag je alleen naar buiten via de stuurhut ( om foto’s te maken en te kijken) en via uitgang U, dat is het onderste dek, waar aldoor bewaking staat.
Maandag 5 juni 2017.
Maandagmorgen, er staan 4 grote kranen naast het schip, daarvan is er 1 aan het werk.
Het is inmiddels maandagmiddag en het schip wat voor ons lag is inmiddels weer weg en de volgende ligt er al weer. We schuiven met het schip weer een stukje naar voren, maar nog steeds niet ver genoeg om de achterste containers te pakken.
Daar is kennelijk geen behoefte aan, want plotseling komt de loods aan boord, de sleepboot komt erbij en de trossen worden losgegooid. We gaan weer varen, nu naar Colombia.
Het schip heeft maar 7000 containers aan boord, waarvan er veel koelcontainers leeg zijn. Daarom ligt het schip niet zo diep, ongeveer 10 meter, maar onder het schip is 1500 meter!
Als we terug varen vanuit Chili zijn er ongeveer 1000 koelcontainers aan boord, die allemaal op de elektriciteit moeten worden aangesloten en daarvoor hebben ze een extra elektricien meegenomen op deze reis. Ik denk dat daardoor er een kamer minder voor passagiers beschikbaar is. Die containers moeten 2 keer per dag gecontroleerd worden of ze nog wel goed koelen, want anders bederft de inhoud. De prijs voor het vervoeren van dergelijke containers is daarom hoger, ongeveer € 2000,- per stuk.
Het schip kan in totaal meer dan 10.000 containers vervoeren, die hoeven en kunnen niet allemaal op de elektra aangesloten te worden.
Tijdens het eten horen we dat er 1.000 ton brandstof is verbruikt, als je voor het gemak 1 liter brandstof vergelijkt met 1 kg , dan is dat 1 miljoen liter. De brandstof kost ongeveer 150 dollar per ton, dat is 15 cent per liter. In totaal is er 8.000 ton brandstof op het schip, geladen in Rotterdam.
Groetjes, chris.

• 08 Juni 2017 - 20:51

Peter:

Tja jij maakt een hoop mee. Les een wat er vandaag niet is komt morgen wel. Ja Chris in die landen zul je nou eenmaal zo moeten dealen. Gelukkig komt alles uiteindelijk toch op zijn pootjes terecht. Wel prettig dat het weer ook meewerkt. Maar als ik het zo begrijp ben je nog niet aan wal geweest om te genieten van het vrouwelijk schoon, tenzij je denkt dat het toch niets iets en dan is het verstandig dat je aan boord blijft.
    Hier is het weer op het ogenblik ook redelijk gelukkig niet meer zo warm. Beetje regen beetje zonneschijn echt Hollands.
    Oke man hoor weer van je
    groet en een stevige poot
    Peter

• 08 Juni 2017 - 22:30

Je Zus:

Dag broertjelief, wat een interessant reisverslag, ja en zo leren wij ook weer iets op onze leeftijd.
    Die wereld met het schepenvervoer ken ik helemaal niet en dan te lezen hoeveel brandstof en elektriciteit er verbruikt wordt. En de periode dat het schip stil moet liggen om door de haven te gaan
    Het is allemaal ongelooflijk en wat zul je veel gefilmd hebben.
    Nog een heel goede vaart en een dikke knuffel
    Van Manuela en mij

• 09 Juni 2017 - 08:56

Ineke:

Hoi Chris.
    Zo te lezen kom je als ervaringsdeskundige container matroos terug!!!!
    Ik heb een Whatsapp gestuurd naar je.
    Schip Ahoy ....de Wapserkolonie groet je.

• 09 Juni 2017 - 11:44

Thea En Eppo:

Hoi Chris,wat bijzonder is deze reis! Je kan het allemaal prima verwoorden. We hebben het gevoel dat dit de reis van je leven is,Chris je verdient het.Je bent een geboren schrijver. Gr. Thea en Eppo.