Mijn eerste oceanen reis - Reisverslag uit Wapse, Nederland van watergeuschris - WaarBenJij.nu Mijn eerste oceanen reis - Reisverslag uit Wapse, Nederland van watergeuschris - WaarBenJij.nu

Mijn eerste oceanen reis

Door: chris

Blijf op de hoogte en volg

11 Juni 2017 | Nederland, Wapse

Dinsdag 6 juni 2017.
De klok is weer 1 uur terug gegaan ( -7)
Er zijn inmiddels 2 weken om en het belangrijkste voor mij moet nog komen, het Panamakanaal.
Vannacht slechter weer gekregen, regen en wind. Nadat wij waren vertrokken uit de haven moest er tijd ingehaald worden, want de boot gaat sneller dan anders. Mede daardoor zijn we gaan slingeren. Vanochtend onder de douche zag ik het water van links naar rechts vloeien. Het doucheputje zit rechts, is groot uitgevoerd en daardoor kan hij het water sneller verwerken als dat naar de rechterkant vloeit. Om het douchgedeelte staat een rvs opstaande rand van 7 cm. Er is ook een handgreep, zodat je niet om hoeft te vallen. De wasbak heeft in de rand waar je met je buik tegen aan staat, een extra gedeelte naar de kraan toe, zodat het water wat eventueel in de bak staat niet over de rand stroomt. Alle deuren kunnen als ze open moeten blijven staan vastgeklikt worden, zodat je de bewegende deuren niet tegen je hooft aan krijgt!
Ik wist al dat ik schippers in de familie had, maar kennelijk ook zeelieden, want ik heb totaal geen last van het bewegende schip. De warmte zal voor mij een groter probleem zijn.
Als ik naar buiten kijk zie ik een zee met allemaal schuimkoppen op de golven. En het schip vaart 21 knopen, dat is ongeveer 39 km per uur. Harder kan hij niet, dus op volle snelheid.
Op het “prikbord” bij de lift staat geschreven dat de 2e officier, een Griek, vandaag jarig is. Natuurlijk heb ik hem bij het diner gefeliciteerd, hij is 41 jaar geworden. Helaas geen glaasje wijn of bubbels ter ere daarvan, slechts water of frisdrank.
’s Avonds om 9 uur aangekomen in Cartagena Colombia. Er staan hier 11 kranen om te lossen en een heleboel vrachtauto’s, maar voordat ze beginnen is het 23.30 uur Ze gaan de hele nacht door, dus de oordoppen maar weer ingedaan.
Woensdag 7 juni 2017.
Ook de hele ochtend wordt er hard doorgewerkt, er gaan heel veel containers uit, ik zie steeds meer ‘dekdelen’ op de kant liggen, zodat ze de containers die daaronder staan eruit kunnen halen. Daarna of soms op hetzelfde moment komen er weer nieuwe in en er bovenop. Ik denk dat we nu veel meer containers op het schip hebben dan voor die tijd.
Om uit te kunnen varen moeten we niet alleen gereed zijn met laden en lossen, het getij moet ook nog meezitten. Gisteravond bij het binnenvaren ging dat heel langzaam, de motor werd van tijd tot tijd stilgezet, we gleden dan heel kalm door de geul vooruit. Op dat moment was er waarschijnlijk erg weinig water onder de boot. En nu we meer containers hebben liggen we nog dieper.
Tegen 14 uur komt de loods aan boord, komen er 2 sleepboten aan bakboordzijde, die gooien een tros uit en beginnen aan de boot te trekken om hem los van de kade te krijgen. Dat gaat heel langzaam, in het begin per mm. En als de boot dan eindelijk ver genoeg van de kant is, moet hij achteruit langs een aan de kade liggende andere containerboot. Daarna is het bijna om zijn as 90 graden draaien. Dan komen de motoren heel zachtjes in werking en kunnen we de geulstroom naar de zee door. Tegen half vier zijn we weer op volle zee en varen we weer op volle kracht.
Op naar Panama. Nog niet naar het kanaal, maar de havenplaats Manzanilo.
Donderdag 8 juni 2017.
Om 7.15 uur komen we daar aan. Er hangt een ochtendnevel, ik maak wat foto’s, zet ze op de laptop en zie dat de lens beslagen is geweest. De foto’s weer verwijdert. Hetzelfde verhaal van gisteren speelt zich weer af. Om 17.15 is het weer wachten op de loods, in het engels heet hij “pilot”. Om 18.45 uur komen er 2 loodsen aan boord, om 19.30 uur weer op volle zee.
Morgenochtend om 4 uur komt de loods aan boord voor het Panamakanaal, dus vroeg gaan slapen.
Groetjes, Chris.


  • 11 Juni 2017 - 15:51

    Joyce:

    Wat leest het toch heerlijk weg, en ik geniet van jouw verhaal.
    Dat je zo geniet van alles om je heen, het varen, de volle zee en je zeebenen.
    Toch een schipperskleinkind !!!!!
    Broertjelief ik wens je nog een heel goede vaart.
    Je zus,
    LY

  • 11 Juni 2017 - 17:42

    Yvonne:

    Wat leuk om dit te volgen,genieten!
    Je kun t het met foto,s wel aan een tijdschrift verkopen.
    Fijn dat de oordopjes van pas komen. Chris je krijgt de hartelijke groeten
    van de hele eetclub !!! Veel plezier nog .

  • 11 Juni 2017 - 21:56

    Ineke:

    Hallo Chris.
    Jij kunt zelfs van een doucheputje een spannend verhaal maken

  • 12 Juni 2017 - 14:25

    Ingrid:

    Ahoy zeevaarder. Wat weer heerlijk om je verhalen over je reis te lezen. Ik kijk iedere dag even op een app waar je bent. Je bent nu dus al door het kanaal. En hoe heb je dat ervaren? Was het wat je ervan verwacht had? We hopen de je genoten hebt van het Panamakanaal. We zijn wel heel benieuwd naar de foto's zal wel heel mooi zijn. Chris geniet van je verdere reis. En wij wachten vol spanning op je volgende reisverslag. Groet van Aad en Ingrid.

  • 12 Juni 2017 - 16:48

    Henk Dingerdis:

    Hoi Chris,Gefeliciteerd met je zeebenen, want rechtop blijven op zee is toch een gave. Ik geniet van je verhalen en ik merk dat jij van je reis geniet. Houen zo!!
    Henk

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 18 Mei 2017
Verslag gelezen: 238
Totaal aantal bezoekers 7532

Voorgaande reizen:

22 Mei 2017 - 17 Juli 2017

Mijn eerste oceanen reis

Landen bezocht: