Mijn eerste oceanen reis - Reisverslag uit Wapse, Nederland van watergeuschris - WaarBenJij.nu Mijn eerste oceanen reis - Reisverslag uit Wapse, Nederland van watergeuschris - WaarBenJij.nu

Mijn eerste oceanen reis

Door: chris

Blijf op de hoogte en volg

04 Juni 2017 | Nederland, Wapse

Dinsdag 30 mei 2017,
De klok is weer een uur terug gegaan ( -5).
De kapitein zegt dat we zondag in de haven van de Dominicaanse Republiek komen. Het is dan mogelijk om aan land te gaan.
Een vier pagina’s lang verhaal over containers en schepen geschreven. Ik stuur dat nu niet op, want ik denk dat er te weinig mensen geïnteresseerd zijn. Als ik weer thuis ben zal ik het als laatste op het blog plaatsen.
Tijdens het schrijven niet in de gaten gehad dat mijn horloge is stil blijven staan. Ik liep naar de eetkamer en zag niemand meer, het was inmiddels 1 uur. Gelukkig stond mijn eten er afgedekt met plastic, want de kok en bediening waren verdwenen. Toch lekker opgegeten. Het komt vaker voor dat mensen later komen, daarvoor staat er in de eetkamer een magnetron en een koffieapparaat, zodat ik steeds koffie kan halen.
Het is nu al een paar dagen slecht weer. Ik ben inmiddels een week aan boord, maar ondanks het slechte weer verveel ik me absoluut niet.
Ik ontvang e-mail en whatts-app berichtjes, het is voor mij niet na te gaan of mijn terug gestuurde berichten aankomen, maar ik blijf het proberen. Als er van de blog pagina’s niet goed zijn overgekomen meld het met de datum en ik stuur het opnieuw.
Woensdag 31 mei 2017,
Het is droog en we kunnen weer iets verder kijken, later wat zon.
Het ontbijt van deze morgen spande de kroon, eieren met spek, bruine bonen en kippenlevers. Iedere dag hangt er een lijstje op het prikbord en daar staat op wat er die dag gegeten gaat worden. Ik kijk er niet meer naar en zie wel wat er voorgeschoteld wordt door de bediening. Zo dit keer een zeer uitgebreid en machtig ontbijt, wat ik wel opgegeten heb, want bordje leeg eten zij mijn moeder altijd.
In de eetkamer staan twee ronde tafels waar zes stoelen omheen staan. Iedereen heeft een vaste plaats, er zijn vaste tijden, maar het is niet zo dat we allemaal exact op hetzelfde ogenblik aan tafel gaan. Binnen het uur dat er voor staat kan je aanschuiven wanneer het jou uitkomt. Aan de ene ronde tafel zitten de officieren en de twee gasten, aan de andere de onderofficieren. In de eetkamer van de bemanning staan vijf rechthoekige tafels voor vier personen per tafel.
Op het schip is er één verdieping speciaal ingericht voor eten en recreatie, dek B. Als je met de trap of de lift daar uitstapt, kom je links en rechts in een lange gang die naar de eetkamers gaat, links voor de gewone bemanning, rechts voor de officieren en onderofficieren. Tussen de eetkamers is de keuken en daar wordt al het eten bereid. Alle mensen krijgen hetzelfde eten.
Voor zover ik het kan zien staat er in de keuken één kok en die wordt bijgestaan door de twee mannen die aan weerszijden bedienen.
De kleding aan tafel is “vrije tijds” kleding, de meeste hebben een T-shirt aan en sommige een korte broek. Het is duidelijk dat Jurgen en ik nog echt ouderwets opgevoed zijn.
Naast de eetkamers zijn de recreatie ruimten, voorzien van gemakkelijke banken, stoelen, salontafel, een vierkante tafel voorzien van een permanent ingelegd schaakbord en natuurlijk een televisie met dvd-speler en iets van een spelcomputer. Onder de t.v. opbergkasten, bij de bemanning voorzien van een “bibliotheek” met dvd’s, allemaal in dezelfde hoesjes, ik denk door de rederij daar geplaatst, bij de officieren zijn de kastjes leeg.
Als je de t.v. aan doet komt er een beeld met tekens en teksten die wij niet kunnen lezen of begrijpen. Iedere keer hebben we weer hulp nodig om er een engelse tekst op te krijgen, zodat we weten hoe we hem moeten bedienen. Je kunt geen t.v.zenders ontvangen, dus alleen dvd’s en die kijk ik normaal op mijn laptop.

groetjes,chris

  • 04 Juni 2017 - 15:35

    Je Zus:

    Broertjelief ik geniet weer van je reisverslag en weet je .......je kunt ook gezellig schrijven, zodat je voor je ziet hoe alles op het schip reilt en zeilt. Ik ben ontzettend blij dat je het naar je zin hebt. En ja, eindelijk land in zicht!!!!! Je zult na al die weken wel op je benen staan te wiebelen. Ga je op zoek naar een lekker wijntje? Ik ben benieuwd of je het nog lekker vindt. En nu je eerste haven. Het hangt natuurlijk van de lading af wanneer het schip weer gaat vertrekken. Een heel goede reis

  • 04 Juni 2017 - 19:10

    Ineke:

    Hoi Chris.
    Geloof het of niet, er zitten hier ineens 3 spechten bij de pindakaaspot...een moeder en 2 jongen.
    Tja, de Wapsekolonie heeft heel veel jonge vogels in de aanbieding

  • 04 Juni 2017 - 19:12

    Ineke :

    Oeps..weer meer dan de helft vd tekst weg.
    Wie weet hoe dat kan???

  • 04 Juni 2017 - 21:44

    Ingrid:

    Hallo Chris wat weer een prachtig reisverslag. We genieten volop met je mee. Wij zijn vandaag (zondag 4 juni) bij mijn zoon geweest om de verjaardag van mijn kleinzoon te vieren. Die is 15 geworden. Was een warme dag en we zijn dan ook weer erg verbrand door de zon en de wind. Was een gezellige dag. Chris veel plezier in de Dominicaanse Republiek. En hopelijk geen wiebel benen als je gaat passagieren. Groetjes van Ingrid en Aad.

  • 05 Juni 2017 - 17:04

    Peter:

    Hoi Chris,

    Nou ik kan me voorstellen dat je je nog niet hebt verveeld. Reacties te over om te lezen en genoeg te schrijven.
    Zoals ik het kan zien vermaak je je dus uitstekend. Hoop dat het weer in de Dominicaanse Republiek beter zal zijn dan je de afgelopen dagen hebt gehad. Een ding is zeker ze lachen daar allemaal vanwege het mooie weer.
    Doe wel voorzichtig als je weer aan land stapt want het schijnt een aparte ervaring te zijn na een week schommelen.
    Nou wacht weer vol spanning je volgende verslag af. Hoop wel dat je ook in de DR een paar mooie fotos kunt maken. Wellicht is er ergens wifi zodat je het e.e.a. kunt meesturen.

    Oke neef geniet er van en tot spoedig schrijfs.

  • 06 Juni 2017 - 08:09

    Kathalijne:

    Mooi bericht! Na twee weken aan boord verlang je vast naar vaste grond. Of in ieder geval even rondkijken daar. Wat leuk. Hoe lang mag je dan van boord? En heb je zeeziekpillen gemist? Of is de zee niet zo wild? Fijn dat je zo uitgebreid vertelt wat je allemaal ziet, dan kan ik me er een beetje een beeld bij vormen :-).

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 18 Mei 2017
Verslag gelezen: 156
Totaal aantal bezoekers 7540

Voorgaande reizen:

22 Mei 2017 - 17 Juli 2017

Mijn eerste oceanen reis

Landen bezocht: